Vila Nova de Gaia

9 september 2018 - Porto, Portugal

De dag begint bewolkt en we doen wat klusjes. Na de lunch stappen we op de fiets en gaan de naar Vila Nova de Gaia, het deel van Porto aan de overkant van de rivier de Douro. Daar staan alle grote porthuizen, waar vanuit vroeger de port verscheept werd. Je kunt er in verschillende pakhuizen een 'tour' met proeverij krijgen. Wij kiezen voor de (ons) onbekende Quinta de dos Corvos. De gids legt ons enthousiast uit hoe port gemaakt wordt, welke soorten port er zijn en we mogen verschillende soorten proeven. Leuk, lekker en leerzaam!

We gaan 's avonds eten in het vissersdorpje vlakbij de jachthaven, Sao Pedro da Afurada. Buiten liggen de verse vissen op schalen klaar en wat je bestelt wordt op de grote BBQ gelegd die ernaast staat. Het enige wat erbij geserveerd wordt zijn een paar gekookte aardappelen. We kiezen voor een spies met inktvis en grote garnalen en voor "yellow fish". Terwijl over zee de zeemist aankomt, zitten wij nog in het avondzonnetje te genieten!