Porto

8 september 2018 - Porto, Portugal

We hebben besloten 4 dagen in Porto te blijven. Eerst naar het havenkantoor, waar we geholpen worden door een hele aardige dame (50+), die alle tijd heeft voor een praatje en uitleg. Ze complimenteert Brigitte met haar mooie blauwe ogen en leuke blauwe leesbril, Pieter raakt er een beetje door in de war (en trekt bijna een verkeerde conclusie over deze dame). Ook de vrouwelijke collega achter de balie komt een duit in het zakje doen en vindt de bril zo leuk. Brigitte legt uit dat het een leesbril is, die ze liever niet op zet maar wel nodig heeft en dit levert een feest van herkenning op bij beide dames. We moeten weer alle papieren laten zien en kopiëren, en Pieter legt uit dat hij dat hier niet verwacht had aangezien hij via het reserveringssysteem op de website van de haven alles al ge-upload heeft. "O, maar daar werken we helemaal niet mee!" is het antwoord. En het klopt ook dat we telefonisch geen contact konden krijgen, want de telefoon nemen ze eigenlijk nooit op, daarvoor hebben ze het te druk!

Het blijkt dat de marina in een klein vissersplaatsje tegen Porto aan ligt, en in dat plaatsje zijn een paar simpele restaurantjes met BBQ waarop men verse vis grilt, een paar kleine winkeltjes en een zaterdagochtendmarkt. We gaan eerst even naar de markt en worden daar verrast door een groot aantal houten staken, waartussen diagonale lijnen gespannen zijn, waaraan allerlei lappen en kledingstukken hangen (zie foto). Het ziet er vrolijk uit!  Brigitte heeft een aantal cursussen moderne kunst gevolgd, en denkt dat het een soort installatie is. Maar terwijl zij nog nadenkt over de diepere betekenis ervan, lopen we langs een gebouwtje waar (vooral oudere) vrouwen in jasschorten in grote bakken met zeepsop lakens, kleding en ander textiel wassen. Blijkbaar kun je hier terecht als je geen wasmachine hebt!

Vervolgens pakken we onze vouwfietsjes en fietsen langs de Douro naar de brug in het centrum van Porto (ca 3,5 km fietsen). Deze brug is door een leerling van Eiffel ontworpen, dat zie je duidelijk aan de mooie staalconstructie. We klimmen omhoog naar het oude centrum (Porto is op een berg gebouwd) en slenteren lekker door de stad. Er is van alles te zien: mooie oude gebouwen en kerken, maar ook veel vervallen panden, veel terrasjes, winkels, heel veel toeristen, hop-on-hop-off-bussen, bachelorparties, muzikanten, zingende Youth for Christ groepen etc. We fietsen langs de andere kant van de rivier terug en nemen het pontje dat vlakbij de haven uitkomt.

1. Frans en Marleen Pigeaud:
    8 september 2018
    Gaan jullie ook naar 1 van de porthuizen, die aan jullie kant van de rivier liggen? Erg aan te bevelen!
  2. Brigitte:
    8 september 2018
    Ha Frans, ja dat staat morgen op het programma!