Wijnstreek Douro (port)

10 september 2018 - Porto, Portugal

Nadat we zoals elke morgen hier een zak verse broodjes in de kuip hebben gekregen (service van de haven!) gaan we naar het havenkantoor om 10 uur om onze huurauto op te halen. Uiteraard is die er om 10 uur nog niet ("wij hebben de klok, zij hebben de tijd"). We raken in gesprek met een aardige Deen, die met zijn vrouw en 2 kids van 6 en 9 een jaar op wereldreis is. De Deense school deed daar helemaal niet moeilijk over, het Deense stel vindt zelf dat ze hun kinderen in het komende jaar wat onderwijs moeten geven, maar de school stelde op dat gebied geen enkele eis (hoe anders is dat bij ons in NL!). Ze gaan waarschijnlijk naar het Caribisch gebied (via Marokko en Canarische eilanden), maar eventueel naar de Middellandse zee.

Om half 11 kunnen we vertrekken, we hebben een route uitgestippeld aan de hand van onze Capitoolgids en die stelt ons niet teleur. Het wijngebied langs de Douro is werkelijk prachtig, en we begrijpen volkomen dat dit is geclassificeerd als werelderfgoed! We starten bij de Quinta van Mateus (toen Brigitte 16 was, dronk iedereen Mateus-rosé op klassefuiven). Deze Quinta is heel schilderachtig, met een prachtige vijver en hele mooie tuinen. Het meisje van de Information annex koffietent tegenover de Quinta weet ons te vertellen dat de druivenoogst inmiddels is begonnen en duurt tot eind september/begin oktober. Toch zien we maar weinig druivenplukkers op de enorm uitgestrekte wijngaarden. We lunchen in Pinhao, waar ook een schilderachtig stationnetje is (je kunt vanaf Porto de trein daarheen nemen). Vanuit Pinhao steken we de Douro over naar de zuidkant van de rivier en dan gaan we echt de bergen in. We bezoeken een Quinta waar wijn (mn port) verkocht wordt en die ook een B&B heeft, maar besluiten niet te gaan proeven (Pieter moet nog een paar uur door de steile bergen rijden). Onderweg zien we dat er ook geroeid wordt op de Douro (zie foto)!

Op de terugweg gaan we langs een grote supermarkt en kopen we nog flink wijn in. En als we weer in  de haven zijn drinken we gezellig wat bij een van de terrasjes langs de marina.