Van Helgoland naar Lauwersoog

10 september 2020 - Lauwersoog, Nederland

We vertrekken om 6:00 uur uit Helgoland met windkracht 5 (NW), richting Lauwersoog in Nederland (100 mijl). De zee is woelig en aan de wind zeilen is dan geen comfortabele koers. Maar we weten dat de wind in de loop van de ochtend wat zal afnemen en hopen dat er dan ook minder hoge golven zullen zijn. Dat blijkt het geval. Tegen 12:00 uur is er nog maar heel weinig wind en zetten we de moter bij. Af en toe lijkt het of er weer wind komt en zetten we de moter weer af maar na 14:00 uur blijft de moter aan. We passeren verschillende windparken en de shippinglane en dan zien we Schiermonnikoog. Daar pikken we de vaargeul op tussen Schier en Ameland, richting Lauwersoog. In het begin van de geul staan veel grote golven en zie je de branding vlak naast de geul, bovendien hebben we stroom tegen. Gelukkig zien we de boeien goed (de zon is nog net niet onder).

Op de Engelsmanplaat bij Ameland zien we droogvallende schepen.

Droogvallers bij Ameland

Om 20:45 uur komen we aan in de haven van Lauwersoog, er is nog net een beetje licht om te zien waar we het beste kunnen aanleggen. Een aardige buurman helpt aanleggen en dan snel koken en een glaasje wijn!

1. Yvonne:
    10 september 2020
    Welkom terug in Nederland!!! Al jullie verhalen gelezen, heel leuk!
  2. José en Gerrit:
    Welkom in Nederland
    Ik zie of hoor het wel als jullie thuis zijn
  3. Peter:
    11 september 2020
    Bedankt voor alle mooie verhalen hierdoor verheugen we ons nog meet op ons rondtje Baltic in 2022.
  4. Dick:
    11 september 2020
    Flinke reis, welkom terug in Nederland!