Van Cuxhaven naar Helgoland

9 september 2020 - Helgoland, Duitsland

We vertrekken op woensdag 9 september vroeg (6:30 uur) naar Helgoland, vanwege het tij en de windvoorspelling (zuidwest in de ochtend, draaiend naar noordwest in de middag). We zeilen weg met windkracht 5, maar in de loop van de ochtend wordt dat 6 met vlagen naar 7 (zoals voorspeld). Dus flink reven. De luchtbuis grijs en het zicht matig. Om 10:30 uur zijn we in de haven van Helgoland. Koffietijd!

Helgoland

De Duitse buren die ons helpen aanleggen vertellen dat ze vandaag niet zeilen vanwege de harde wind. Als je eenmaal in de haven bent lijkt de wind wel weer mee te vallen en na 15:30 uur komt zelfs de zon door.

Helgoland heeft een veelbewogen historie. Er zijn mensen die beweren dat 1200 voor Christus noordoostelijk van Helgoland Atlantis in zee is verdwenen, maar bewijs ontbreekt. De heilige Willibrordus, bisschop van Utrecht, heeft rond 700 na Christus geschreven over Helgoland (de naam betekent "heilig land"). Hij wilde de eilanders (vissers) laten bekeren. In de 19e eeuw werd er vooral veel gesmokkeld door de eilanders, en werd het eiland een Kurort. In WOII werd het eiland volledig verwoest (gebombardeerd door Engelse vliegtuigen) en in 1952 is men gestart met de wederopbouw. Dat verklaart dat er op het hele eiland geen historisch pand te vinden is, en je er alleen tuttige jaren 60-bouw aantreft.

Helgoland

Zo te zien leeft men op het belastingvrije eiland van het toerisme: er zijn veel vakantieappartementen, pensions en wat hotels en heel veel taxfreeshops (vooral drankzaken en parfumerieën). Er zijn vanuit Cuxhaven dagtrips te boeken naar het eiland. Er is een strand, maar verder vrijwel geen natuur. Alles is volgebouwd.

Helgoland

De jachthaven is in de Zuidhaven van het eiland. Als we naar de binnenhaven lopen zien we dat daar bouwwerkzaamheden plaatsvinden: er wordt daar in het bestaande havenbekken een nieuwe (jacht-?)haven aangelegd en de boulevard wordt opgeknapt. Het plaatsje op het eiland bestaat uit Unterland en Oberland, het Oberland kun je bereiken door de lange trap te nemen of een lift. Uiteraard nemen wij de trap!

1. Marga:
    9 september 2020