Van Lauwersoog naar Dokkum

11 september 2020 - Dokkum, Nederland

We besluiten de staande mastroute (voor boten met max 1,9 meter diepgang) van Lauwersoog naar Harlingen te nemen en het rustig aan te doen, we hebben immers de tijd. Eerst boodschappen doen in het winkeltje bij het vakantiepark bij Lauwersoog, dan door de Robbengatsluis naar het Lauwersmeer en door het Dokkumer Djip en Dokkumer Grutdjip naar Dokkum. Onderweg komen we nog een sluis en meerdere bruggen tegen. De bediening gaat prima, waarschijnlijk omdat we in colonne varen met 3 zeilboten en de voorste boot steeds tijdig opening/schutting aanvraagt.

We kennen Dokkum nog niet, dus besluiten hier aan te leggen aan het Zuiderbolwerk (ligplaatsen voor zeiljachten tussen 1,5 en 1,9 meter diepgang). Na een bezoekje aan de VVV maken we een stadswandeling door Dokkum.

Terrasjes aan de Diepswal

Dokkum, vooral bekend vanuit de geschiedenisboekjes omdat de heilige Bonifatius er in 754 werd vermoord, is een vestingstadje met een leuk historisch centrum, met gezellige terrasjes, restaurantjes en winkeltjes. Volgens de VVV folder was het vroeger een zeehaven die aan het Wad lag (inmiddels ligt de stad behoorlijk in het binnenland).

De Dijk

Desgevraagd vertelt de brugwachter ons dat de havenmeester langskomt om het havengeld te innen ("het kan een man zijn, maar ook een of twee meisjes") en inderdaad zien we een naar schatting 15-jarig meisje een stuk verderop bij de moterbotensteiger als we terugkomen van onze wandeling, met een bonnenboekje en geldtasje. We kunnen bij haar met pin betalen (bonnetje achter het raam plakken) en ze vertelt dat morgen om half negen het vuilnis wordt opgehaald bij je boot ("zet u het maar klaar in het gangboord"). Dat is weer eens wat anders dan afrekenen bij een betaalautomaat zoals in Denemarken en Duitsland! Elektriciteit kun je afnemen via een app, dat gaat dan wel weer digitaal.

St Martinuskerk

1. Marianne:
    12 september 2020
    Fijn weer in Nederland, welkom terug!