Van Stralsund naar Swinoujscie (Polen)

13 juli 2020 - Swinoujscie, Polen

We vertrekken vroeg op maandag vanuit Stralsund, om de brug van 8:20 uur te halen (die maar 3 keer per dag open gaat), Paul heeft om 7:00 uur al verse broodjes gehaald.

Stralsund 8:00 uur

Als we vertrekken zijn er nog wat wolkjes en is het fris, maar al snel breekt de zon goed door en wordt het een heerlijke dag.

Voor de brug bij Stralsund

Het is windkracht 2 tot 3 de hele dag en we zeilen meestal voor een wind (veel vaargeulen, want veel ondieptes), dus de code zero doet de hele dag goede dienst. We varen gemiddeld zo'n 5 a 6 knopen, een heerlijke tocht naar Swinoujscie (voorheen Duits, toen heette het Swinemunde) in Polen, ca 56 mijl. De marina is ruim en er is voldoende plaats. Zo te zien zijn we de enige Nederlandse boot.

Code zero

We worden door Duitse zeilers in de marina al gewaarschuwd dat er een rij is bij de havenmeester. En inderdaad, voor ons staan 5 zeilers (met mondkapje) in de rij te wachten op hun beurt. De havenmeester is uiterst vriendelijk en behulpzaam en spreekt goed Duits en ook wat Engels, maar is niet erg efficiënt. Het afwikkelen van de administratie kost hem minimaal vijf minuten per persoon en dan wordt hij tussentijds ook nog weggeroepen om een toilet te ontstoppen. Daarentegen is het havengeld beduidend lager dan in Duitsland (18 euro incl elektriciteit).

We lopen van de haven langs de rivier de Swina in een kwartiertje naar het stadje om te eten. Er zijn een paar mooie historische panden en verdere wat onbeduidende nieuwbouw. In de straat van het restaurant van onze keuze zit een grote supermarkt die tot tien uur open is, dus we doen daar na ons diner boodschappen voor de komende twee dagen en pakken voor vijf euro een taxi terug naar de haven.

1. Dirk de Koning:
    14 juli 2020
    Mooi, zo ver heb ik het nooit gebracht....Polen!