Van Hiddensee naar Stralsund

12 juli 2020 - Stralsund, Duitsland

Op zondag 11 juli zeilen we op de fok met windkracht 4 tot 5 van Kloster op het eiland Hiddensee langs Rugen naar Stralsund (17 mijl), door de Schaproder Bodden (een soort waddengebied), door een smalle vaargeul. Spannend als we een veerpont als tegenligger hebben! We leggen aan in de Stralsund City Marina, waar we vanuit de kuip een mooi uitzicht hebben op de Strelasund en op elk schip dat Stralsund binnen vaart.

Stadshaven Stralsund

Stralsund is de tweede belangrijkste Hansestad van Duitsland (na Lubeck). In WOII is er veel beschadigd, en de laatste jaren zijn de gaten in de bebouwing weer opgevuld met panden die weliswaar modern zijn, maar qua kleurstelling en raampartijen passen in het historische beeld. Heel smaakvol. Hieronder een foto van het stadhuis en van de deur van de St Nicolaaskerk.

Gemeentehuis Stralsund

St Nicolaaskerk

Verder veel grote koopmanshuizen zoals in Lubeck en schattige straatjes met kleine gekleurde huisjes met stokrozen ervoor.

Stralsund

Er is in de Altstad weinig moderne architectuur. Het Oceanium springt er echt uit.

Oceanium

We zijn te laat voor een bezoek, maar kijken wel even in de hal met walvisskelet.

Oceanium

Overal in Noord-Duitsland zie je kraampjes waar gerookte vis verkocht wordt, naar keuze op een broodje: gerookte zalm, makreel, paling, roodbaars etc en "matjes"-haringen. Als we teruglopen kopen we een grote gerookte zeepaling voor bij de borrel. Heerlijk!

Gerookte zeepaling

1. José en Gerrit:
    14 juli 2020
    zo te zien aan de foto’s lijkt het wel een leuk stadje veel plezier