Van Liepaja naar Ventspils

28 juli 2020 - Ventspils, Letland

Vandaag varen we 61 mijl naar Ventspils (ook Litouwen). We vertrekken vroeg, om 6:15 uur, omdat er vandaag niet al te veel wind voorspeld is en de wind na 12:00 uur zou gaan wegvallen (later blijkt dat we tot aankomst in Ventspils wind hebben).

Liepaja om 6:15 uur

De zon schijn nog maar een beetje door de wolken en boven land hangt wat mist. Zoals overal in deze streken zijn we de enige zeilboot die vaart. Heel af en toe zien we heel in de verte een vrachtschip of ferry. Het waait eerst vrijwel niet (dus moteren), maar rond 8:00 uur is het windkracht 3 en met de code zero komen we dan goed vooruit. Om 15:00 uur zijn we in de haven van Ventspils.

We hadden niet al te veel verwacht van deze haven, want zowel de verhalen uit de pilot als van Frans&Marleen (die hier een jaar of 7 geleden waren), waren vrij negatief (naast smerige vissershaven en stinkende visrokerij, havenmeester die alleen Litouws spreekt etc). Dat valt bij aankomst alles mee! Met Europees geld (uiteraard!) krijgt de haven een flinke opknapbeurt. De grote pier en de kades zijn opnieuw aangelegd en ook de nabije omgeving gaat aangepakt worden. Van een oud pand wordt een hotel met restaurant gemaakt met op de begane grond het havenkantoor plus faciliteiten. De havenmeester is een aardige jonge vent die prima Engels spreekt en servicegericht is. Pieter had een paar dagen geleden al mailcontact met hem om een plaats te reserveren en een auto te huren, omdat we vanuit Ventspils een tweedaagse trip naar Riga willen maken en wat van het binnenland willen zien. Dat reserveren blijkt achteraf niet nodig: de jachthaven is nagenoeg leeg, er liggen 6 bezoekende boten. Een Zweed, een Duitser, een Fin, een Deen, een Pool en wij zijn de enige buitenlandse gasten. Als we eenmaal vastliggen komen er 2 vriendelijke jonge geüniformeerde dames van de havendienst langs met formulieren. Maar als ze horen dat we in onze vorige haven ook al in Litouwen waren (daar vulde de havenmeester eea in), hoeven de formulieren niet nogmaals ingevuld te worden.

Jachthaven Ventspils

De vissershaven naast de jachthaven ziet er inmiddels opgeruimd uit en een visrokerij is blijkbaar verdwenen (of zouden ze vakantie hebben?). De haven ligt vlak achter de duinen dus met 200 meter lopen ben je op het strand. Het water is schoon (blauwe vlag), temperatuur ok (19 graden) en het strand gezellig en heeft goede voorzieningen (zolas douches om je na het zwemmen af te spoelen). Heerlijk even zwemmen in fris zout water na een dagje zeilen!

1. Frans en Marleen Pigeaud:
    28 juli 2020
    Mooi dat het gezelliger is geworden daar! We herinneren ons een soort invaart als in IJmuiden, bb grote industrie, sb de vissershaven met toen 1 kademuur voor 3 jachten. En het strand er direct achter, ook al zoals in IJmuiden....
  2. Dick:
    29 juli 2020
    Mooie foto, veel plezier!
    Groetjes, Dick