Van Klaipeda (Litouwen) naar Liepaja (Letland)

25 juli 2020 - Liepaja, Letland

Op zaterdag 25 juli zeilen we naar Liepaja in Letland (54 mijl). Het weerbericht geeft 's ochtends tot 11 uur redelijke wind, daarna heel matige wind, dus we vertrekken niet te laat. Om 8:00 uur gaan we door de draaibrug, die door 2 mannen met de hand bediend wordt.

Draaibrug Klaipeda

Om 8 uur is het nog bewolkt, maar gedurende de dag trekken de wolken steeds meer weg en wordt het heerlijk zonnig. De wind neemt na 11 uur inderdaad af, maar blijft toch nog 7 knopen en daarmee zeilen we met dit schip nog 6 knopen. Prima zeildagje dus! Onderweg komen we weer niemand tegen, we zien op de plotter dat een zeilboot ca 5 mijl achter ons vaart (we zien hem ook op het oog), maar we lopen op hem uit als de wind afneemt.

Jachthaven Liepaja

Om 16:00 uur varen we ruime havenmond van Liepaja via de zuidelijke ingang binnen. Aan stuurboord ligt het kanaal waar we in moeten richting marina, onderweg zien we wat industrie, een scheepswerf, marineschepen, sleepboten en houthandels. Vlak voor de brug over het kanaal ligt de kleine jachthaven (op een bord naast het havenkantoor staan uitbreidingsplannen aangegeven). De marina bestaat uit een drijvende steiger langs de kade, waar je langszij moet gaan liggen. We leggen aan op de laatste open plek, waar we mooi tussen passen. We zijn hier (weer) de enige Nederlander, er liggen wat Letten, Duitsers, Zweden en een Deen.

Vanuit de haven loop je zo het centrum in en we verkennen even waar de winkels zijn. Dan gaan we lekker op een terras in de zon eten. Brigitte neemt borsjt met kwarteleitjes als voorgerecht (staat op de kaart aangegeven als een typisch Lets gerecht). Lekker!

Letlandse borsjt

1. Dirk de Koning:
    25 juli 2020
    borsjt met kwarteleitjes....klinkt niet zoals het er uitziet / Lekker! Geniet, hier nog steeds koud en veel regen!