Van Hindeloopen via Workum naar Makkum

8 juni 2020 - Makkum, Nederland

Hindeloopen had in de glorietijd (toen ze nog aan een zee lagen, in plaats van aan een meer) een vissersvloot van meer dan 70 vissersboten. Tegenwoordig is er nog maar 1 vissersboot, die vlak voor de Goodwin ligt in de binnenhaven. Pieter raakt 's ochtends aan de praat met de eigenaar van deze boot, een visserman van 76! Hij gaat nog elke dag naar zijn boot en verkoopt gebakken vis met een bakfiets. Dat wordt wat zwaar, en nu heeft hij besloten van zijn schuurtje (tegenover zijn ligplaats) een viskraam te maken.

Hindeloopen

We varen naar Workum (2 mijl) waar een paar klusjes aan de boot gedaan moeten worden bij de werf. We lopen naar het centrum (ca 2 km) van Workum waar we lekker lunchen op een terrasje in de zon, met uitzicht op de mooie kerktoren en de herberg van oom Lammert en tante Klaasje. Dan varen we via de lange aanlooproute langs de schaapjes weer naar het IJsselmeer.

Schaapjes bij Workum

We varen op de moter naar Makkum (8 mijl), de wind is pal noord en we hebben geen zin om te kruisen. In de Gemeentehaven vinden we een mooi plekje met uitzicht op een enorme loods van Feadship. Tijdens onze avondwandeling (we willen ons target van 10.000 stappen per dag halen!), zien we dat ook Makkum een klein charmant historisch centrum heeft.