18 juli 2020 - Gdansk, Polen

Tot 1945 hoorde Gdansk bij Duitsland, en heette Danzig. In de oorlog is de stad zwaar verwoest, maar inmiddels is het historische centrum heel mooi gerestaureerd en zijn de lege ruimtes opgevuld met moderne panden die niet detoneren met de kleurrijke (vaak middeleeuwse) panden.

Gdansk

Na het ontbijt maken we een wandeling door de oude stad. Het is er levendig met winkeltjes, veel terrasjes en hier en daar levende muziek.

2 violistes en 1 celliste

We genieten van een damestrio (2 violen en een cello) dat op hoog niveau klassieke muziek ten gehore brengt.

Straatbeeld Gdansk

Beschilderde huizen

Je kunt goed zien dat er in deze oude Hanzestad vroeger veel geld verdiend werd: de grote hoge panden zijn rijk versierd.

Middeleeuws detail

We bezoeken de middeleeuwse Mariakerk, een van de grootste bakstenen kerken uit Europa. In de kerk zijn nog veel originele details te zien.

Mariakerk

Engel in Mariakerk

We steken er een kaarsje op voor onze overleden ouders. Vervolgens lopen we naar de markt, waar we fruit en groente kopen.

Markt

Allerlei bessen

Er zijn enorm veel verschillende soorten bessen te koop! Daarna lopen we naar de ‘kraanpoort’: een combinatie van een stadspoort en enorme lift/kraan, waarmee vroeger schepen gelost werden. Dit deels bakstenen en deels (zwart) houten hoge gebouw is beeldbepalend langs de Motlawa (rivier) in het centrum van Gdansk.

Na de lunch wordt het hypermoderne Tweede Wereldoorlogmuseum bezocht. ‘s Avonds eten we lekker op een terrasje met uitzicht op het water.

Eten op terrasje

1. Anneke Meijer:
    18 juli 2020
    Die markt ziet er prima uit. Heerlijk al die bessen.
    Groeten. Anneke