Van Gdansk naar Hel

22 juli 2020 - Hel, Polen

Op woensdag 22 juli varen we van Gdansk naar Hel (22 mijl), een oud vissersplaatsje dat tegenwoordig vooral van toerisme leeft. We kiezen deze haven omdat het een goede uitvalsbasis is om naar Litouwen te varen. De jachthaven heeft goede voorzieningen en bij het aanleggen worden geholpen door de havenmeester (die ook meteen aanhaakt om het havengeld te innen).

Jachthaven Hel

We hebben de laatste beschikbare box (waar we in passen) en hebben mooi uitzicht over het bekken waar de ferries aankomen.

Uitzicht vanuit jachthaven Hel

We lopen het stadje in en schrikken een beetje van het massatoerisme. Het lijkt wel Volendam! Overal kraampjes met souvenirs en heel veel volle terrassen. Er is een mooi strand, waar het vanwege de pittige wind niet superdruk is. Ook is er een bassin met zeehonden dat je (tegen betaling) kunt bezoeken, het wordt beheerd door biologen van de universiteit van Gdansk die er onderzoek doen. Er staat een enorme rij (overigens nergens 1,5 meter of mondkapje) bij de toegangspoort dus dit evenement slaan we over.

Strand Hel

Bij het plaatselijke museum staat een groot natuurstenen beeld van Neptunus, een kopie van een bronzen beeld in Bologna uit 1514, de kopie is een paar jaar geleden gemaakt door een Poolse kunstenaar.

Neptunus

We kopen in de supermarkt om onze Zloty's op te maken een paar flessen wijn. Als we terug zijn in de haven besluiten we om op een andere plaats (langs de kade) te gaan liggen met het oog op het uitvaren morgen (we willen bij het krieken van de dag richting Litouwen varen). De douane komt langs om te vragen waar we vandaan komen en waar we heen gaan. Het antwoord is blijkbaar bevredigend, want ze vragen verder niets. Ze waarschuwen ons om niet in Russisch vaarwater te komen (maar dat hadden we ook al in de pilot gelezen).