Van Fakse naar Stubbekobing

24 augustus 2020 - Stubbekøbing, Denemarken

Op zondag zijn we in Fakse gebleven, omdat er harde wind en regen voorspeld was. De havenmeester (tussen 8 en 9 ter plekke) informeerde al belangstellend hoe zwaar wij het gisteren gehad hadden (viel nog wel mee) en begreep volkomen dat we er nog een dagje aan vast knoopten. 's Ochtends zware regen en af en toe vlagen windkracht 7, dus we waren blij met onze beslissing te blijven liggen. In de middag klaarde het op en hebben we een mooie wandeling gemaakt langs het strand en langs de bossen en korenvelden in het binnnelnad om onze stappenteller tevreden te stellen (is gelukt: ruim 13.000 stappen).

Vertrek uit Fakse

Maandag 24 augustus gaan we vroeg weg, want volgens PredictWind is er alleen s' ochtends wind (blijkt later correct te zijn).  We kunnen van de 44 mijl die we moeten varen de helft zeilen, de tweede helft moteren in harde regen.

Krijtrotsen eiland Mon

We varen langs het eiland Mon, met krijtrotsen aan de ene kant, en lieflijke korenvelden aan de andere kant. Onderweg zien we een paar tuimelaar (zwarte dolfijnen) achter de boot, ze volgen ons een half uurtje en zijn dan weer weg. We leggen om 16:00 uur aan in Stubbekobing (op het eiland Falster) een prima haventje bij een wat ingeslapen dorpje met een paar historische pandjes, een kerkje en 2 prima supermarkten. We hebben een heerlijk uitzicht vanuit de kuip over de Gronsund.

Uitzicht vanuit kuip

1. Dirk: