Met de auto terug naar Ventspils via de kustweg

30 juli 2020 - Ventspils, Letland

De ochtend brengen we door in Riga. We wandelen eerst van ons hotel naar de jachthaven om daar een kijkje te nemen. De ruime stadshaven van Riga ligt op zich niet slecht (op loopafstand van het art nouveau kwartier en van de oude stad), maar is vrij sfeerloos en helemaal niet gezellig druk. Via prachtige straten vol mooi opgeknapte art nouveau panden (je ziet er bv ook ambassades etc) lopen we naar de wat protserige Russisch Orthodoxe kathedraal waar binnen gaan. Veel iconen, veel goud, heel overdadig gedecoreerd. Overal oude vrouwtjes met gebloemde rokken/jurken en omslagdoeken. Vervolgens lopen we een stukje door het Kronvaldapark, aangelegd door de Zweden in de tijd dat het water (van het huidige park) nog onderdeel was van de fortificatie van Riga.

IMG_5878

Het park is mooi onderhouden met kleurrijke bloemperken en er zijn rondvaarten in de waterpartij. Dan komen we bij het Museum van de bezetting van Letland (in tijdelijke behuizing, het museum wordt nl verbouwd en opnieuw ingedeeld). Heel indrukwekkend, wat de Letse bevolking allemaal heeft meegemaakt en hoe vaak het land is bezet door vreemde mogendheden. We hebben er in de afgelopen dagen heel wat over gelezen en gehoord (oa van onze gids Inga), en ook gelezen in het boek 'Baltische Zielen' van Jan Brokken.

Vrijheidsbeeld Riga

De Letten zijn trots op hun eigen Vrijheidsbeeld: een vrouw die haar armen hoog heft naar 3 gouden sterren (destijds had Letland 3 provincies).

Op de terugweg nemen we de weg langs de kust, en bezoeken we Roja (waar we lunchen in het hotel naast de kleine jachthaven) en Kolka (de meest noordelijke plaats van Letland).

De weg biedt zelden uitzicht op zee, maar doorkruist eindeloze bossen. Zeer regelmatig zien we een bordje 'camping': je kunt hier heel mooi kamperen onder de dennenbomen vanuit je tent/camper/caravan uitzicht op strand en zee. Af en toe zie je een fietser met zware bepakking, we hebben er medelijden mee want het waait hard en regelmatig regent het ook vandaag.

Soms staat er ineens een auto geparkeerd langs de weg. Eerst dachten we: wat doet die hier? Pech misschien? Geen straat, huis of iets te zien in de omgeving. Toen zagen we mensen plukken in de bossen: de blauwe bessen zijn rijp!

Wij parkeren onze auto ook even langs de weg en lopen 50 meter over het duin door het bos naar de zee met zandstrand. Van daaruit heb je een mooi uitzicht op de Golf van Riga (zie foto hieronder).

Blik op golf van Riga

Om 18:00 uur zijn we weer terug op de boot in Ventspils. Het waait flink (was voorspeld), we verwachten hier ook morgen nog verwaaid te liggen. We rijden nog even langs de XXL supermarkt en carwash (want voor die 25 euro huurprijs per dag moet de auto wel schoon ingeleverd worden).