Portonovo

16 augustus 2018 - Portonovo, Spanje

Datum: 16 augustus 2018

Gevaren: 16 mijl

Vandaag een stukje gezeild, naar de volgende Ria, de Ria de Pontevedra. We komen daar aan in Portonovo, waar we de enige buitenlanders in de haven zijn. Er liggen alleen (heel vriendelijke) Spanjaarden, die alleen Spaans spreken. Toen er dit keer om 18 uur weer heel wat vuurpijlen werden afgeschoten (vanaf een centrale plaats), vroegen we aan de buurman (met een paar woordjes Spaans, Engels en handen en voeten) wat er toch aan de hand was. We begrepen uit het antwoord dat er een Fiesta was, van San Roque. Overal in het stadje hangt feestverlichting, er is een kermis en een groot feestterrein vlakbij de haven met 2 podia.

Toen we de stad ingingen bleek er in het oude centrum een processie te zijn voor San Roque (de ons volledig onbekende St Rochus: hij tilt zijn habijt op en laat een beenwond zien), zijn beeld werd in de processie op handen en schouders gedragen, evenals alle andere heiligenbeelden die men in de stad kon vinden. Een en ander gelardeerd met muziekkapellen (waaronder traditionele doedelzakspelers) en jonge mensen en kinderen in klederdracht. Heel schilderachtig! En roept herinneringen op aan de jaarlijkse processie in Boxmeer.

's Avonds voordat we uit eten gingen een wandeling gemaakt naar het naastgelegen Sanxenxo. De Fiesta ging door tot 4 uur in de nacht, zo te horen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl