Hiken naar Ponta de Sao Lourenco

30 september 2018 - Caniçal, Portugal

Vandaag een bewolkte dag (wel 23 graden), prima weer voor een hike. We hebben een Panda gehuurd en die is vanochtend afgeleverd bij de haven, en rijden daarmee naar het begin van de trail, een paar kilometer verderop. Het pad gaat over rotsen langs diepe kliffen, maar is prima gebaand en hier en daar zelfs voorzien van tredes en handrails. We zijn dan ook niet de enigen die de trail van ruim 8 kilometer (heen en terug) naar Ponta de Sao Lourenco lopen (en dan wel 85 verdiepingen, volgens de stappenteller). We drinken wat bij Caso do Sardinho, een voormalig boerderijtje waar nu een klein bezoekerscentrum annex cafeetje is gevestigd.

's Middags gaan we met de Panda naar Canical, naar het Walvismuseum (museo da baleia). Van 1941 tot 1981 werd er vanuit Madeira actief op walvissen (vooral potvissen) gejaagd, en in het museum wordt uitgelegd hoe ze dat deden (met roei- en zeilbootjes, harpoenen en speren) en wat ze met een walvis deden na de vangst. In 1981 zijn ze ermee gestopt, voornamelijk omdat het economisch niet meer rendabel was (geen behoefte meer aan walvisvlees en -olie). En ook wel omdat er druk was vanuit andere landen om walvissen te beschermen. Nu worden walvissen en monniksrobben (een soort grote zeehonden die alleen op Madeira voorkomen) bestudeerd vanuit Madeira en beschermd. Het is een prachtig museum, met hele mooie moderne vormgeving, audiotour en diverse 3-D films (waarvoor we een brilletje uitgereikt krijgen).

Vervolgens rijden we door naar het stadje Machico. We lopen daar langs het oude fort, de boulevard (niet echt veel aan) en gaan dan weer naar de haven terug.

1. Albert@ lestraden.nl:
    30 september 2018
    Mooie verhalen! Kijk uit als je daarvandaan vertrekt naar Las Palmas, zit een rots halverwege in de oceaan, staat nauwelijks op de kaart! Geniet nog ff van Madeira.
  2. Hannelore:
    1 oktober 2018
    wat leuk, daar ging onze wandeltocht ook langs !!dat plekje met die palmbomen op de punt van het schiereiland en de planten daar vond ik magisch en de tocht verder langs de kust had gevaarlijke passages, indrukwekkend!!