Van Lido naar Norrtalje

7 augustus 2020 - Norrtälje, Zweden

We starten deze dag met een lekker ontbijtje buiten in de zon.

Ontbijt in de zon

Dan vertrekken we richting Norrtalje, ongeveer 12 mijl zeilen. We hebben de tijd, dus het maakt niet uit als we niet zo snel gaan. Maar onderweg gaan we de strijd aan met een (iets kleiner) jacht dat met code zero vaart (wij niet) en die wordt door ons gewonnen (met stuurman Tom)!

Lekker zeilen door de scheren

Als we dichter bij Stockholm en Norrtalje komen, wordt het drukker op het water en worden de huizen aan de oevers groter en luxer. Het is duidelijk dat het daar niet langer om vakantiehuisjes gaat, maar om (mooie) woonhuizen (die ook per auto bereikbaar zijn). Vlak voor Norrtalje leggen we de boot stil en nemen de mannen nog even een duik in het fjord (watertemperatuur 19,5 graden).

Onderweg zwemmen

Als we bij de stad aankomen, willen we aanleggen bij de eerste jachthaven die we zien. Maar dat blijkt een 'private' haven te zijn. De volgende haven (bij een restaurant) heeft plaats genoeg!

Haven Norrtalje

We maken vast aan 2 hekboeien. Er ligt zowaar nog een Nederlander in de haven (de Swinde), we denken dat we hem gisteren hebben gezien in een ankerbaai.

Haven Norrtalje

Het havenkantoortje annex koffiebar/benzinepompje/toiletgebouw  is 200 meter verderop en wordt gerund door werkstudenten/scholieren (zoals op de meeste plaatsen in de regio), die prima Engels spreken. We boeken meteen de was- en droogruimte voor 2 uur (kost 5 euro, daarvoor kun je 2 wasmachines en 2 drogers gebruiken: dat valt alles mee!).

Als we door het park richting binnenstad lopen zien we dat er verderop nog een haventje is waar je kunt liggen (met palen in plaats van hekboeien) maar de plaatsen zijn daar niet groot genoeg voor onze boot en in onze huidige haven is het uitzicht (over het fjord) veel mooier. We doen boodschappen bij de ICA, zetten als we terug zijn in de haven de Cobb op de (betonnen) steiger en Tom barbequet ons vlees en vis heerlijk in de avondzonnetje. Helemaal top!

1. Hannelore:
    8 augustus 2020