Van Kolobrzeg naar Leba

15 juli 2020 - Łeba, Polen

We vertrekken om 10:00 uur en zijn aanvankelijke van plan om naar een plaatsje 30 mijl verderop te varen. Maar we zeilen lekker, de wind is gunstig, de voortgang zit er goed in dus we besluiten toch wat verder door te varen naar Leba, en zeilen uiteindelijk 83 mijl. Volgen de weersberichten zouden we het laatste uur geen wind meer hebben en moeten moteren, maar de werkelijkheid is anders. De laatste uren hebben we windkracht 5 tot 6, regen en ook nog wat onweer. Om 18:00 uur nemen we een borrel en behoorlijk wat borrelhappen. Daarna start Brigitte met koken, maar we besluiten te wachten met eten tot we in de haven zijn (de boot ligt best schuin en er zijn behoorlijke golven).

De invaart bij Leba is wat apart, een lange pier aan stuurboord (groen als je van zee komt) en een korte pier aan bakboord (groen) en een vrij scherpe bocht als je binnenkomt. Voor ons vaart een "piratenschip" (met toeristen) binnen dus we kunnen daar mooi achteraan varen. Om 21:30 uur leggen we aan, we zijn de enige buitenlandse boot in deze kleine jachthaven. Als we op een open plek willen aanleggen, horen we dat die al gereserveerd is voor een andere boot en dat de bewuste kant van de haven niet erg diep is. We vinden een andere plaats en de havenmeester (of is het de nachtwaker?) helpt ons met aanleggen en met de elektriciteit. Dan halen we de ovenschotel uit de oven en gaan we snel aan tafel, want iedereen heeft trek!

In de haven, achter de bosrand, heb je geen idee dat het op zee zo hard waait. De haven ligt heel beschut.

1. Hannelore:
    16 juli 2020