Van Visby naar Byxelkrok

14 augustus 2020 - Byxelkrok, Zweden

Vandaag zeilen we 46 mijl van Visby (op Gotland) naar Byxelkrok (op Oland). We leggen aan in de kleine jachthaven (met hekboei), die redelijk bezet is en die gelegen is naast de veerhaven waar een kleine pont de verbinding met het vasteland onderhoudt. Je kunt in het midden van het eiland ook met een brug over naar het vasteland.

Jachthaven Byxelkrok

Ook dit eiland bestaat uit kalksteen en veel bossen en natuurgebieden. Hier wat minder kerken dan op Gotland, maar wel veel molens (ca 400).

Molen op Oland

In Byxelkrok wonen 147 mensen, ik denk dat we ze vanmiddag toen we gingen wandelen bijna allemaal gezien hebben: in de toeristenwinkeltjes, galerietjes, gerookte viswinkel en restaurantjes bij de haven en op het strand. Naast de jachthaven is een grote camperplaats, er staan enorm grote campers tussen. Tijdens onze wandeling passeren we een hek via een grappig houten trappetje. Dergelijke trappetjes (in plaats van een poortje) zagen we ook al op Gotland.

Passeertrapje

We lopen via het strand naar het lichtbaken ten zuiden van de haven. Het zandstrand ziet er van een afstandje mooi uit, maar er liggen veel stenen, ook in het water, wat het op blote voeten lopen niet aantrekkelijk maakt. Er groeien zachtgroen gekleurde planten op het strand en met het bos op de achtergrond geeft dat een mooi plaatje.

Strandvegetatie Oland

Lichtbaken Byxelkrok

1. Frans en Marleen Pigeaud:
    14 augustus 2020
    Dit is toch de haven met een drijvende sauna die je kunt reserveren bij de havenmeester?
  2. Dick:
    15 augustus 2020
    Schilderachtig.. mooie foto's!
    Grappig dat dat hek eerder weg is dan dat leuke trappetje.