Van Swinoujscie naar Kolobrzeg

14 juli 2020 - Kołobrzeg, Polen

We vertrekken vandaag om 8:00 uur naar Kolobrzeg (voorheen Kolberg), een afstand van 51 mijl. Het is prachtig helder zonnig weer en de wind staat aanvankelijk prima dus we zeilen lekker met de code zero. Helaas draait de wind in de loop van de ochtend tot oost, pal op kop. Dus we moteren de rest. De zon brandt en we zetten de bimini op.

Jachthaven Kolobrzeg

We leggen aan in de marina van Kolobrzeg, die aangelegd is in 2013 (met EU subsidie). Een prima jachthaven, met 250 ligplaatsen en goede voorzieningen. Het is er niet druk en we hebben een prima plaats in een ruime box. Brigitte gaat naar de havenmeester, die zeer vriendelijk is maar helaas geen woordje over de grens spreekt (en Brigitte spreekt geen Pools!). De haven betalen met pinpas kan niet en we hebben nog geen Zloti gepind. Gelukkig accepteert de havenmeester Euro's. Hij goochelt wat met een rekenapparaat en geeft wisselgeld in de lokale currency. Het maakt allemaal niet veel uit want het gaat niet om grote bedragen: het havengeld is 12 euro, inclusief elektriciteit. Er ligt nog 1 andere Nederlandse boot in de haven, een paar Duitse boten en verder is iedereen hier Pools.

Boulevard Kolobrzeg

We lopen naar het stadje (ca 1,5 km). Kolobrzeg is een visserij- en handelshaven, kuuroord en echte familiebadplaats. Veel appartementen, hotels, mooi aangelegde bosachtige parken, ruime wandel- en fietspaden.

Vuurtoren Kolobrzeg

Op de boulevard langs het (wederom) kilometerslange strand is allerlei vertier. Je kunt met een ferry naar Bornholm, een boottochtje maken op een 'piratenschip', naar het strand, naar de kermis, je haar laten vlechten, een tattoo nemen etc etc. En je kunt wat eten en drinken. Wij gaan naar een leuk terras en de mannen nemen een Pool witbier.

Pools witbiertje

We nemen wat crostini's bij de borrel en als we afrekenen komt de serveerster met een shotje amaretto voor iedereen! (toch leuk)

Kolobrzeg

Als we terugkomen in de haven spuit Pieter de boot schoon (en daarna zichzelf) terwijl Paul de kombuis in duikt om een heerlijke lasagne te maken.

Douchen onder de waterslang