Vigo

28 augustus 2018 - Vigo, Spanje

Vannacht veel wind, regen en onweer. Gelukkig lagen we niet voor anker maar goed aangemeerd in een beschutte jachthaven.

Vandaag een grote stadswandeling door Vigo. We starten bij de haven, waar vlakbij een enorm cruiseschip ligt afgemeerd, de Ventura. Er kunnen 3200 mensen op verblijven, en er zijn ook nog 1000 personeelsleden aan boord! Overal in de stad zien we de mensen van het cruiseschip lopen (bleke Engelsen).

De stad is tegen een berg gebouwd, dus we moeten flink klimmen (19 verdiepingen in totaal afgelegd volgens de IPhone stappenteller). We gaan via de oude stad naar de Monte O Castro, waar de ruïne van een kasteel staat. Overal onderweg restaurantjes en terrasjes, een mix van oude vervallen panden, nog bewoonde oude panden en nieuwe stadsontwikkeling (luxe appartementen, strak maar toch mooi in stijl, van natuursteen). Het uitzicht op de berg valt tegen, vanwege de inmiddels opgekomen mist.

Via luxe brede winkelboulevards naar het Museo de Arte Contemporaneo, dat gevestigd is in een oude gevangenis. Er is geen vaste collectie, op dit moment een tentoonstelling rond het thema Jules Verne (die Vigo bezocht heeft), een kleine tentoonstelling over art deco en een met beeldhouwwerk.

Vlakbij de haven is een enorm groot winkelcentrum, met vooral kledingzaakjes en een grote Mediamarkt. Pieter wil graag een ijsblokjesmachine kopen, maar die hebben ze niet.

Aan het eind van de middag vertrekt het cruiseschip. We zijn er blij mee want de animatie maakte veel lawaai (harde muziek schetterde door het hele haventerrein) en we waren nog wel zo tevreden over onze fiestaloze haven!