Viana do Castelo (Portugal)

5 september 2018 - Viana do Castelo, Portugal

Datum: 5 september 2018

Gevaren: van Baiona (Spanje) naar Viana do Castelo (Portugal), 35 mijl

Vandaag een rustig tochtje naar Portugal, voornamelijk op de motor omdat er vrijwel geen wind was. Beetje saai, omdat er zeemist was en dus weinig zicht, je kon de kust niet zien. Wel heel veel vissersboeitjes en daarvoor moeten we goed uitkijken (een lijn of net in je schroef is echt een ramp). En we zagen een hele school dolfijnen vlakbij de boot, zeker 30! Heel leuk, het waren vrij kleine dolfijnen (ca 1 meter groot), met zwarte rug en witte buik.

We hadden vooraf een plaats gereserveerd in de haven van Viana do Castelo, maar toen we aankwamen bleek dat de jachthaven vrij ondiep is bij laag water en dat we volgens de zeer vriendelijke en behulpzame havenmeester beter konden afmeren aan de steiger op de rivier de Lima (vlak voor de ophaalbrug voor de haven). Dus dat hebben we gedaan, wifi via de naastgelegen sportschool.

Viana do Castelo is een 13e eeuwse plaats van waaruit ontdekkingsreizigers vertrokken en door de eeuwen heen veel handel plaatsvond, oa met Brazilië. Je kunt aan de mooie kerk en prachtige panden en pleinen zien dat er veel welvaart was vroeger en nog steeds maakt de plaats een welvarende indruk. Veel leuke terrasjes en winkels met geborduurde tafelkleden (maar die hebben we niet nodig, we hebben thuis nog een kast vol met kleden van oma!), aardewerk, pastel de nata (typisch Portugees gebakje) etc. En een leuke straatschilderes (zie foto). En ook hier pelgrims die op weg zijn naar Santiago de Compostela.

1. José en Gerrit:
    5 september 2018
    Hallo Pieter en Brigitte
    Fijn dat jullie het naar je zin hebben met jullie wereldreis hier was het bar slecht heel veel regen en onweer gehad vandaag verden geen nieuws geniet maar lekker van jullie vakantie Gr Gerrit en Jose