Porto Santo

25 september 2018 - Porto Santo Island, Portugal

Op zaterdag 22 september haalden we Pieter jr van het vliegveld. Het plan was eerst, om zondag Lissabon in te gaan en maandag te vertrekken richting Madeira (ruim 500 mijl varen). Maar het weerbericht liet zien dat er zondag en een deel van maandag wind zou zijn (variërend van 4-5 tot af te toe 6) maar dat er dinsdag en donderdag heel weinig wind zou zijn. Dus we besloten om toch zondagochtend te vertrekken. En inderdaad, er was wind. Vanuit de (voorspelde) gunstige richting, maar wel wat sterker dan voorspeld. Voornamelijk 5-6 en vaak vlagen tot 7. Dat was best pittig (eerst ruime wind, daarna voor de wind) want met sterke wind zijn er ook meer golven. Vooral de eerste 24 uur hadden vooral Brigitte en Pieter jr wat last van zeeziekte (gelukkig niet ernstig), daarna viel het mee. Alleen is lezen dan niet altijd fijn (net zoals lezen in de auto als je in de bergen rijdt, je kunt daar vrij snel misselijk van worden). Onderweg kwamen we af en toe een vracht-of passagiersschip tegen, verder alleen grijze oceaan en bewolkt weer. Ook geen wildlife, helaas geen dolfijn of walvis gespot. Wel spoelde er een klein inktvisje aan en landde er een klein kanariepietje (heel apart, zeker 100 mijl van Madeira).

Pieter is jarig op 24 september! Het verjaardagskado is door Pieter jr meegebracht uit NL: een ijsblokmachine.

Op dinsdagochtend half negen kwamen we aan op Porto Santo, een klein eiland voor Madeira. Nu we daar toch vlak langs kwamen, wilden we het graag zien. Zo vaak kom je niet in deze regionen. De haven had eigenlijk geen plaats en we zouden moeten ankeren, maar mochten gelukkig aanleggen bij aardige Noren (Johan en Hilde) met een catamaran.

1. Hannelore:
    28 september 2018
    wat een spannende verhalen toch steeds weer! ik leef met jullie mee. Toen ik een rondje Madeira liep met mijn zusje wilden we bijtanken op Porto Santo maar de boottijden sloten niet goed aan op de terugvlucht dus toen hebben we aan de westkust een relaxplek gevonden... geniet lieve mensen en we zien elkaar!
  2. Brigitte:
    29 september 2018
    Ha Hannelore, Porto Santo is idd heel relaxt en rustig, echt om bij te komen! Mooi wandelen en heel aardige mensen. Vandaag zijn we naar Madeira gevaren, we genieten enorm! Veel liefs, Brigitte&Pieter