Van Dalaro naar Sandhamn

4 augustus 2020 - Sandhamn, Zweden

Na een heerlijk stille nacht in de ankerbaai ontbijten we rustig in de zon. Er is heel weinig wind voorspeld, dus we bereiden ons voor op een paar uurtjes moteren.

Ontbijt in ankerbaai

Als we op pad gaan blijkt er tussen de 6 en 10 knopen wind te zijn, genoeg om te zeilen. Het gaat soms niet harder dan 3 knopen, met uitschieters naar 6 of 7 knopen, maar we hebben de tijd en het uitzicht is magnifiek en het weer is heerlijk. We zien weer tientallen kleine eilandjes met bossen en huisjes en hier en daar naakte zonnende stelletjes, meer zeilboten dan we onzevhele vakantie tot nu toe gezien hebben, kleine ferries en moterbootjes van mensen die tussen de eilanden varen (bezitters van huisjes).  We gebruiken de code zero, en later als de koers verandert bomen we de fok uit met de nieuwe boom. Werkt prima!

Om 15:00 uur komen we in Sandhamn aan, een echte jachthaven waar het zowaar gezellig druk is met in- en uitvarende (Zweedse) zeilboten. Hier heeft de koninklijke Zweedse zeilclub een markant (rood houten) clubhuis. Deel van dit gebouw is een hotel/restaurant.

Haven Sandhamn

Er is een mooi plekje voor ons vlakbij de kop van de steiger met vrij uitzicht op de omgeving.

Zicht vanaf ligplaats Sandhamn

Rond 18:00 uur zit iedereen gezellig te borrelen op zijn/haar boot. Er komt een klassiek zeiljacht binnen met ca 8 jonge mannen die bij het binnenvaren zeemansliederen ten gehore brengen: sfeervol!

We eten op het terras van restaurant Sandhamn Vardshus, in het dorpje.

Restaurantje Sandhamn

1. Anneke Meijer:
    4 augustus 2020
    Sandhamn ken ik van de serie The Sandhamn Murders. In die serie ziet het eiland er schitterend en gezellig uit ( maar ook gevaarlijk! want veel murders)