Dagje Visby

12 augustus 2020 - Visby, Zweden

Vandaag blijven we een dag in Visby, de hoofdstad van Gotland. Op het wapen van Gotland is een ram afgebeeld (er worden van oudsher veel schapen gehouden op het eiland) met een staf met kruis en een banier (zou eventueel naar kruisvaarders verwijzen).

Wapen van Gotland

De stad is steil tegen het kalksteenplateau van het eiland gebouwd. We lopen langs de VVV die gevestigd is in een mooi geel pand om een stadskaart te halen.

Visby

Om de oude stad staat een stadsmuur die in de 13e en 14e eeuw gebouwd is en nog vrijwel intact is.

Stadsmuur Visby

De muur is 3,4 km lang en we nemen het wandelpad dat er langs loopt, en dat via de verschillende stadspoorten diverse mooie inkijkjes in de stad en uitkijk over de omgeving geeft.

Oude stad Visby

Visby is een van de meest nog complete van de (220) Hanzesteden en staat op de Unesco Werelderfgoedlijst. Door zijn ligging nam Visby een belangrijke plaats in in de handel tussen de Noordzee en de Oostzee. De stadsindeling stamt nog uit de Middeleeuwen. Er waren destijds 17 kerken, waarvan nog diverse ruïnes over zijn en 1 complete kerk: de Sta Maria kathedraal.

Maria Kathedraal

Deze prachtige kathedraal stamt uit de twaalfde eeuw.

Maria kathedraal

Het centrum is niet al te groot en overzichtelijk, schoon en goed onderhouden. Overal leuke winkeltjes, terrasjes en restaurantjes. Veel bloemen, bomen en klinkerpaadjes met gekleurde huisjes. En ideaal voor Pieter: een ijszaak die 160 smaken ijs verkoopt!

Visby

De hele dag komen er grote ferries aan en het stadje is echt ingesteld op toeristen. Maar (waarschijnlijk vanwege Corona) het is nergens druk. Dat is voor ons heel prettig.

Zonsondergang over Ostersjon

1. Hannelore: