Dagje Gotland

13 augustus 2020 - Visby, Zweden

Vandaag toeren we met onze huurauto, een 25 jaar oude Volvo 940, over het mooie eiland. Gotland is 150 kilometer lang en 50 kilometer breed en heeft 57.000 inwoners. Als je langs het eiland vaart, zie je krijtrotsen langs grote delen van de kust. De stranden bestaan vaak uit kiezels, hier en daar afgewisseld met zandstrand.

Al in de tijd van de Vikingen was Gotland een belangrijk handelscentrum. Het hoort nu bij Zweden, maar is in het verleden ook driehonderd jaar Deens bezit geweest (tot 1645). Nu leven de Gotlanders voornamelijk van toerisme en wat landbouw. De atmosfeer is heel relaxt. Het lijkt of de tijd hier heeft stilgestaan. De entourage is heel schilderachtig en typisch Zweeds, in onze jeugdjaren is hier de tv-serie Pippi Langkous opgenomen. Je verwacht elk moment dat Pippi ergens uit een huisje komt gelopen.

Graanveld

We rijden eerst naar Lummelunda om de grotten te bezoeken. Je mag -zo blijkt ter plekke- echter alleen met een gids de grotten in, en er zijn vandaag alleen Zweedstalige rondleidingen. Aangezien wij geen woord Zweeds verstaan, besluiten we de grotten over te slaan en door te rijden naar Kappelshamn, een klein jachthaventje in het noorden.

Kappelshamn

Er zijn 92 kerken op het eiland, dus terwijl we door bossen en langs velden en akkers rijden zien we regelmatig een houten torenspits op een wit kerkje. In Gothem is de kerk open, dus stoppen we voor een bezoekje.

Kerk Gothem

De gotische kerk in Gothem stamt uit 13e/14e eeuw en is in heel goede staat. Binnen zijn er houten prachtig beschilderde kerkbanken, een mooi altaarstuk en een gedecoreerd plafond.

Kerk Gothem

We drinken koffie in Slite, waar een grote betonfabriek staat. De grondstof (kalksteen) wordt ter plekke in een grote open mijn gewonnen.

Steengroeve Slite

Langs veel huizen staan typisch Zweedse hekken (van schuin geplaatste planken) en in vrijwel elke tuin staan appelbomen.

Zweeds hek

We gaan lunchen in Katthammarsvik, waar we ieder een heerlijke visschotel bestellen.

Lunch

Het terrasje ligt prachtig aan zee en wordt druk bezocht.

Terras

We rijden vervolgens naar Roma, waar de ruïne van een abdij uit de twaalfde eeuw staat, gebouwd door monniken van de orde van de Cistercienzers. Na de reformatie werd de abdij met landerijen door de koning van Denemarken in beslag genomen en sindsdien zijn de bijgebouwen gebruikt als buitenhuis voor de adel. Nu is er een boerderij en zijn er wat kleine kunstwinkeltjes en een restaurantje.

Ruïne klooster Roma

We gaan zwemmen bij het strand van Tofta, want het is een warme dag en onze auto heeft geen airco (we zetten gewoon alle ramen een beetje open, zoals vroeger!).

Aangezien er een schaap op het wapen en de vlag van Gotland staat, wil Brigitte graag een echt Gotlands schaapje fotograferen. Dat is de hele dag nog niet gelukt. De eerste uren is er nergens een schaap te bekennen. Het lijkt wel een (schapen)safari, waarbij we met een ranger rondrijden door de wildernis om een zeldzaam dier te spotten! Soms zien we ze ergens in de verte in de schaduw onder een boom liggen, maar de IPhone heeft geen telelens dus nog steeds geen schaap op de foto. Rond 16:00 uur hebben we beet: een kudde schapen in een weiland. Als Brigitte bij het hek gaat staan komen ze aanrennen, ze denken blijkbaar dat er iets te halen valt!

Gotlandse schaapjes

En zo eindigt onze rondtour helemaal positief: met een echt Gotlands schaapje!

Gotlands schaap

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Frans en Marleen Pigeaud:
    13 augustus 2020
    Goed dat je Pieter nog wat cultuur bijbrengt, Brigitte!
    Volgens mij hadden wij in 2012 dezelfde Volvo, toen al bejaard.....
  2. Dick:
    13 augustus 2020
    Wil ik ook heen, dat Pippi eiland!
    Wat n historie, en wat n namen...dat Lummelunda is helemaal te gek!