Van Wladislawowo naar Gdansk

17 juli 2020 - Gdansk, Polen

Het is vandaag mooi weer en de wind is NNW 3, met de code zero maken we prima voortgang.

Lunch op de bocht van Gdansk

We komen onderweg niet veel boten tegen, en zijn tegen 16:00 uur bij het begin van de vaargeul naar de rivier de Martha Wisla, waar Gdansk aan ligt.

Pools oorlogsmonument Westerplatte

Aan het begin van de rivier staat een oorlogsmonument. Volgens de pilot zouden we daar een vlaggengroet moeten brengen aan de gevallen Poolse soldaten in WOII. We komen langs handels- en ferryhavens, scheepswerven en een mooi fort (met een jachthaventje).

Fort langs de rivier Martha Wisla

Onderweg hebben we wat oponthoud omdat er een enorm grote chemicaliemtanker van Stena door 3 sleepboten van de kade wordt weggesleept: spectaculair om te zien. Als we in de buurt van Gdansk komen tanken we diesel en dan varen we de stad binnen. Daar worden we verrast door een (nieuw uitziende) brug die niet in onze pilot staat. Gelukkig staat er een VHF nummer bij (15) en als we hem oproepen spreekt de brugwachter Engels. Over 5 minuten gaat de brug open (om 17:00 uur, later horen we dat hij elk heel uur open gaat).

Brug Gdansk

Iets na vijven komen we aan in de stadshaven die midden in het gezellige historische centrum van Gdansk is gelegen. Het is er vrij vol, maar er is een nog een plek voor ons (achteraf hadden we beter vooraf kunnen bellen en reserveren). Het havenpersoneel is jong en spreekt vloeiend Engels. Er liggen nog 2 Nederlandse zeilboten, waar we even kort kennis mee maken, en een paar Duitse boten. Verder allemaal Polen. Op een van de schepen worden 's avonds Poolse liederen gezongen, begeleid door een gitaar. Sfeervol.

Goodwin in stadshaven

Stadshaven

1. Joyce:
    18 juli 2020
    En er wordt ook nog steeds lekker gegeten. Blijf schrijven, ik volg jullie verhalen met plezier