Viana do Castelo

6 september 2018 - Viana do Castelo, Portugal

Vandaag een dagje in Viana gebleven, de aardige havenmeester was er blij mee!

We hebben de Monte de Santa Luzia beklommen. Op de top staat een basiliek die ge-ent is op de Sacre Coeur in Parijs. Je kunt er ook met een kabeltrammetje heen, maar wij hebben heen en terug gelopen (9 kilometer, 38 verdiepingen volgens de IPhone). Door de prachtige bossen gelopen op de berg, die ruiken naar dennen en eucalyptus. Op de heenweg koffie gedronken in een oud cafeetje (geen gezicht 1960, met oranje tegeltjes en schrootjes) voor de ongelooflijke prijs van 1 euro per kop. We waren de enige klanten en de eigenaar zat om 12 uur al met een pilsje voor zijn etablissement. Tot nu toe komt Portugal welvarender op ons over dan Spanje. Je ziet hier ook hele mooie moderne villa’s (altijd met ommuurde tuinen, hekken en alarm), en moderne rijtjeshuizen met garages onder het huis en terras met zeezicht. In het deel van Spanje dat we de afgelopen weken bezochten was er qua eigentijdse architectuur weinig te beleven. De straten zijn hier schoon en vuilnisafvoer is goed (en overal gescheiden) geregeld (dat was overigens in Spanje ook het geval). Je ziet hier ook enkele elektrische auto’s (in Spanje helemaal niet).

Prachtig uitzicht vanaf de bergtop over de oceaan en de rivier de Lima. In de basiliek vond een gebedsdienst plaats, de deelnemers waren voornamelijk hoogbejaarde dames.

Geluncht in de hoofdstraat van het stadje met plaatselijke specialiteiten (bacalao en kalfsvlees met rijst/bonen).

1. Yvonne de Weerdt:
    6 september 2018
    Een beetje jaloers! Heerlijk om zo relaxed te varen en nieuwe plekken te ontdekken! Heel leuk om de verhalen te lezen.
  2. Fred:
    8 september 2018
    Ahoy Pieter & Brigitte, goed te zien dat jullie al genietend de Spaanse kusten nu hebben verwisseld voor de Portugese. Vergeet in Porto niet te bezoeken de boekwinkel Livraria Lello. Dit is een van de mooiste boekwinkels ter wereld. Let hier vooral op de trap. Dat is weer eens wat anders dan jullie passarella. Je moet een kaartje kopen in een winkeltje links op de hoek als je ervoor staat. Soms een kleine wachtrij. Nog veel plezier daar en mooie dagen.