Van Ventspils (Letland) naar Farosund (Zweden)

1 augustus 2020 - Fårösund, Zweden

Op zaterdag 1 augustus varen we van Letland naar het eiland Gotland (Zweden), 86 mijl. We vertrekken vroeg, om 03:30 uur, omdat er voorspeld is dat de wind in de loop van de dag zal wegvallen. Als we uitvaren staat er een noordwestenwind kracht 4 en zijn er flink wat golven. We moeten aan de wind varen, gelukkig ruimt de wind wat in de loop van de dag.

We kunnen de hele tocht zeilen, de laatste 10 mijl met de code zero, want de wind neemt dan inderdaad af en is verder gedraaid. Om 15:00 uur komen we bij Farosund aan op Gotland. Er zijn 3 kleine jachthaventjes, we kiezen voor de oude vissershaven (waar overigens geen vissersschip te zien is) vlakbij de veerpont (naar het nabijgelegen eilandje Faro). Het is er niet druk, we liggen met 4 zeilboten. Aanmelden en betalen gaat via http://www.dockspot.com. Er komt geen havenmeester aan te pas, wat wel begrijpelijk is want met zo weinig boten kan die zijn salaris hier niet verdienen.

Haven Farosund

We kiezen een uitgezette wandeling om Farosund en omgeving te verkennen en komen langs enorm veel vakantiehuisjes, waar families in de tuin zitten (vaak met BBQ). Er is een grote super in het dorp (ICA) waar we nog wat boodschappen halen. Daarna lekker borrelen en eten in het zonnetje op de boot. Pieter zwemt voor de borrel nog even in de haven.