Santa Cruz

23 oktober 2018 - Santa Cruz de la Palma, Spanje

Om 10 uur halen we de huurauto op, we hebben gepland vandaag een natuurreservaat te bezoeken en daar te hiken en de noordkant van het eiland te bekijken. Het natuurreservaat ligt op 2400 meter hoogte. We rijden over steile (maar verder prima) wegen de bergen in. Prachtige groene bossen, en veelkleurige rotspartijen. Als we hoger komen, is het mistig door de laaghangende bewolking. Dat rijdt niet fijn, en het lijkt ons ook geen pretje om in dit weer een trail op te zoeken en te wandelen in de bergen (8 graden boven op de berg, slecht zicht en vochtig). We rijden dus verder en komen langs een hele grote sterrenwacht, het zicht op het heelal schijnt vanuit La Palma prachtig te zijn. We komen verder nergens huizen of een cafeetje tegen (en dat is erger, want we hebben zin in koffie). Uiteindelijk vinden we in een heel klein dorpje een cafeetje. We horen daar opeens allemaal belletjes rinkelen, en daar verschijnt een kudde geiten uit het struweel. Er loopt geen herder bij maar de geiten weten blijkbaar de weg want ze lopen doelbewust een bospad in.

Aan de noordoostkant van het eiland zijn er enorm grote bananenplantages, vanwege de steile bergwanden op terrassen geplant (zie foto's). We zien nergens appartementencomplexen of hotels voor toeristen en komen welgeteld 1 toerbus tegen: blijkbaar is er hier veel minder toerisme dan op de andere Canarische eilanden. Als we weer lager en in de buurt van de zee komen is het weer 25 graden.

Onze buren in de haven, Chris met crew van de Merlin (Hallberg Rassy 46) komen uit Ahkista (dat ligt in Ierland, vlakbij Cork). Chris woont en werkt op zijn boot, hij neemt betalende gasten aan boord en geeft les (in oceaanzeilen).

1. Dirk de Koning:
    23 oktober 2018
    Prachtig, wat een feest die tocht!
  2. Hannelore:
    24 oktober 2018
    ,ooi zeg, wij huurden daar ooit een finca en genoten toen ook van het hiken en rondtoeren! veel plezier!