Van Sandhamn naar Ingmarso

5 augustus 2020 - Ingmarsö, Zweden

Op woensdag een lekker windje, kracht 4 tot 5 (af en toe een vlaag naar 6). Onze buurman, die een paar daagjes op stap is met de zeilboot met zijn jongste zoontje van 4 (zijn vrouw en de andere 2 kinderen zijn volgens hem 'uitgecheckt'), adviseert ons over leuke havens en ankerplaatsen in de regio. We kiezen uiteindelijk voor Ingmarso, een tochtje van 20 mijl. De archipel van Stockholm is echt prachtig, we genieten van het zeilen, de vergezichten en de natuur om ons heen.

Eilandje

In het haventje van Ingmarso moeten we aanleggen met 2 hekboeien. We zijn mooi op tijd want na 15:00 uur raakt de haven snel vol.

Ingmarso

Het hoogseizoen duurt hier tot 15 augustus, volgens de havenmeesteres (een leuke Zweedse jongedame).

4 jaar geleden waren wij hier ook, toen was de jachthaven vol en konden we uitwijken naar een klein haventje bij een scheepswerfje in de havenkom. De (toen al) bejaarde vrouwelijke havenmeester daar ontving ons gastvrij en we maakten er gebruik van een sauna die we met hout zelf moesten opstoken. Door een rond raampje in de sauna keek je zo over het fjord, en een koudwaterbad om af te koelen werd je geacht in zee te nemen. Inmiddels is deze dame met pensioen en kun je daar niet meer aanleggen of naar de sauna.

We maken een wandeling over het eiland en verbazen ons over de lange rij wachtenden bij de Coop. Blijkbaar mag er maar een beperkt aantal mensen naar binnen vanwege Corona en komen we langs rond spitsuur (17:00 uur). Verder hoef je nergens te wachten op het eiland: er is heel veel ruimte met rotsen, bossen, paadjes en rode houten huisjes. Als Tom een stukje gaat hiken ziet hij een hert in het bos: en dat op zo’n klein eiland!

Ingmarso