Pasito Blanco (Gran Canaria)

14 oktober 2018 - Pasito Blanco, Spanje

Vandaag varen we 70 mijl van Fuerteventura naar Gran Canaria, naar de haven van Puerto Blanco (ca 10 kilometer van Playa del Ingles). we vertrekken om 6:00 uur vanuit Morro Jable, omdat we met licht aan willen komen en niet weten hoe lang we erover zullen doen. De wind blijkt (zoals voorspeld) gunstig en we varen met gemiddeld 7-8 knopen snelheid naar onze bestemming.

Als je aan komt varen, zie je dat Gran Canaria een heel ander eiland is dan Lanzarote of Fuerteventura. Veel groener, maar ook veel meer (grotere) plaatsen en heel veel toerisme. Langs het eiland waait de wind ineens veel sterker (we wisten van tevoren dat dit zou gebeuren, want het staat in alle boeken), dus moeten we reven. En dan na anderhalf uur valt de wind bijna weg en komt ineens uit een totaal andere hoek. Rare eilandeffecten!

We hadden vooraf per internet gereserveerd, en er staat iemand klaar die ons opwacht en naar onze plaats leidt. Verder is op zondag alles dicht. We maken een wandelingetje,  zwemmen in het zeezwembad bij de jachtclub en eten aan boord. Pieter zorgt voor witte sangria met ijs en Rob tovert in de keuken een heerlijke maaltijd voor ons.

De haven ligt wat geïsoleerd (bij een vakantie enclave met appartementen en vrijstaande huisjes). Mooi aangelegd, groen, prima onderhouden maar wel wat doods. Er is gelukkig wel een prima voorziene kleine supermercado met vers brood en fruit.