Paar dagen Porto/Sao Pedro da Afurada

20 september 2022 - Porto, Portugal

Op maandagavond vliegen Pieter&Zelia terug naar Nice. Ze hebben de ochtend nog in Portugal. Zelia pakt een elektrische step en gaat naar Porto (3 km verderop langs de Douro de brug over, onze haven ligt in het vissersplaatsje Sao Pedro da Afurada), Pieter jr gaat met Brigitte te voet boodschappen doen in het dorpje. We lunchen gezellig met z’n allen op de boot en na de siësta bestellen de jongelui een Uber en vertrekken naar het vliegveld. Wij gaan een stuk fietsen richting oceaan langs het estuarium van de Douro. Daar is een groot natuurgebied met uitkijkpunten voor vogelaars en er zijn 300 miljoen jaar oude rotspartijen (van grote wetenschappelijke waarde volgens de borden). Ook zijn er mooie strandjes. Als we terug zijn in de haven komen Frans en Femke van de Skellig (rode Breehorn 44) borrelen. Op dinsdag pakken we de fietsen weer en gaan we naar Porto.

Op de fiets naar Porto
Je fietst 3 kilometer langs de Douro naar Gaia (waar alle grote porthuizen zijn) en daar steek je de brug over en je bent in Porto. Het is heel druk in de stad: overal groepjes toeristen, vaak met gids. Veel winkeltjes, restaurantjes en terrasjes. We drinken koffie (met sinaasappelcake), wandelen lekker even door de stad en gaan dan weer terug naar Gaia waar we koele witte sangria drinken op een terrasje. Terrasje in GaiaWitte sangria
We doen boodschappen in een minisupermarktje en fietsen weer naar de boot.  We blijven nog even in marina Douro want er is de komende dagen heel weinig wind voorspeld en het bevalt ons hier prima.

1. Yvonne de Weerdt:
    20 september 2022
    Heerlijk!! Prachtig weer en mooie plek. Heel leuk dat Pieter en zijn vriendin zijn langs geweest. Blijven jullie voorlopig nog aan boord?
  2. Dirk de Koning:
    21 september 2022
    Porto is inderdaad fantastisch geniet!