Van Makkum naar Den Helder

16 september 2020 - Den Helder, Nederland

We vertrekken om 9:00 uur uit Makkum en kunnne meteen de sluis invaren als we bij Kornwerderzand aankomen. Om 10 uur varen we het Wad op, voor een heerlijk zeiltochtje. Het water is rustig, we hebben stroom vol mee en de wind is Noord 4. Onderweg zien we een zeehond zwemmen en als we bij Den Helder in de buurt komen hebben we mooi zicht op Oudeschild op Texel.

Zicht op Texel

Als we 27 mijl hebben afgelegd komen we aan in Den Helder, waar we aanleggen in de jachthaven van de KMJC (Koninklijke Marine Jacht Club), vlakbij de Marinehaven met grote Marineschepen. De behulpzame havenmeester die alles goed in de gaten houdt, komt helpen aanleggen.

Jachthaven KMJC

We wandelen in 20 minuten van de jachthaven naar de stad Den Helder. Het is geen mooie plaats, het geheel maakt een zielloze indruk, er is voornamelijk fantasieloze nieuwbouw. Na enig zoeken vinden we wel een gezellig op Portugal/Lissabon geïnspireerd koffietentje.

Koffie in Den Helder

's Avonds eten we een 'blauw hap' (nasi) in het restaurant van de KMJC. Het uitzicht is prachtig: je kijkt uit op het Wad met Texel aan de horizon en ziet elk half uur de veerboot voorbij komen.

Restaurant KMJC

1. José en Gerrit:
    16 september 2020
    Leuk plaatsje en zo varen jullie zoetjes aan
    Huiswaarts geniet er nog lekker van
    Groetjes Gerrit en José 😄