Van Leeuwarden naar Harlingen

13 september 2020 - Harlingen, Nederland

Vandaag varen we via het Van Harinxmakanaal van Leeuwarden naar Harlingen (15 mijl). We komen langs mooie groene grazige weides met boerderijen, koeien en schapen.

Van Harinxma kanaal

Om half drie zijn we in Harlingen, en dan is het al druk aan het worden in de Noorderhaven. We vinden snel een goede plek, naast een 46-voeter aan de drijvende steiger. De haven loopt behoorlijk snel vol in de middag en om 19:00 uur zet de havenmeester het licht bij de brug dan ook op dubbel rood (geen bediening meer, terwijl de normale bedieningstijd tot 22 uur is). We liggen hutje mutje, op sommige plaatsen 4 dik naast elkaar.

Noordhaven

Opvallend is het grote aantal schepen van de bruine vloot dat in Harlingen (werkloos) ligt afgemeerd. We doen boodschappen bij de grote AH om de hoek van de haven. Heerlijk, zo'n supermarkt waar zoveel keus is en waar je de weg kent, na 3 maanden buitenland. Als we teruglopen komen we Jan Bernard en zijn vrouw tegen (Maasleden). Zij hadden het plan naar Vlieland te zeilen maar volgens de website is de haven daar vol. En dat half september!

Rond 19:00 uur horen we in de verte live muziek en na het eten gaan we een kijkje nemen. Bij een van de havens voor bruine vlootschepen is een biergarten aangelegd waar een bandje Bob Marley-achtige muziek speelt, terwijl zich op bruine schepen eromheen groepen inschepen. Gezellig sfeertje!

Bruine vloot met live muziek