Las Palmas

24 november 2018 - Las Palmas de Gran Canaria, Spanje

We volgen allerlei workshops van de ARC. Over EHBO op zee, downwind sailing, provisioning (hoe bevoorraad je je boot voor een lange tocht), emergencies at sea, communicatie via satelliet, gebruik van de sextant etc. De workshops worden druk bezocht en gegeven door zeer ervaren oceaanzeilers, sommigen zijn al 20-30 keer overgestoken. Ze geven handige en praktische tips.

Verder is er een crewdiner (in de koninklijke jachtclub), een officiële openingsceremonie met vlaggenparade van alle deelnemers (er doen 35 nationaliteiten mee), een feestavond met thema 'a night in Rio' (iedereen komt verkleed), een steigerborrel op onze steiger: een druk sociaal programma.

En natuurlijk kopen we alles in wat nodig is voor de tocht. Tom en Peter hebben een menuplanning gemaakt voor alle maaltijden tijdens de overtocht, met recepten en boodschappenlijsten (alles in Excel). We zoeken de winkels uit waar we alles kunnen kopen en bestellen. De supermarkt van El Corte Ingles bezorgt onze 'droge kruidenierswaren' ruim op tijd aan boord zodat we alles kunnen opbergen. Sommige artikelen portioneren en vacumeren we (zodat er geen beestjes in kunnen komen). We maken zakken met lunch en dinerbenodigdheden  per dag en sorteren die op week en bergen ze op onder de vlonders en achter de banken en in de kastjes. Het moet nl ook allemaal weer terug te vinden zijn!

De slager vacumeert je bestelde vlees en vriest het in (en bezorgt bij de boot op de dag voor vertrek). Voor groente en fruit gaan we de dag voor vertrek naar de Mercado (overdekte markt). Bij de kraam waar we de meeste boodschappen doen krijgen we zelfs korting bij het afrekenen en een extra tros bananen cadeau! Alle winkeliers in de buurt van de haven doen goede zaken met de ARC. Op het laatste nippertje komen we langs een hele mooie bakker waar we heerlijk vers bruin brood kunnen kopen. Dat was nl even een zorg: het supermarktbrood ('Bimbo')  is niet echt lekker en afbakbroodjes zijn bijna niet te krijgen. Onderweg gaat de crew ook zelf brood bakken, met onze broodbakmachine (en het Koopmansmeel dat we uit NL hebben meegenomen waar je alleen water aan toe hoeft te voegen).

We hebben een watermaker aan boord (waarmee we van zout water zoet water kunnen maken) en 2 volle tanks in de haven getankt (maar dat drinken we in principe niet). De watermaker is uitgebreid uitgetest in de afgelopen maanden (moet nl regelmatig gebruikt worden) en werkt prima tot nu toe. Uit voorzorg gaan er ook nog heel wat extra 5 literflessen mee, voor als de watermaker het zou begeven.

Tom en Jan hebben een goede hengel gekocht, de crew gaat proberen op de oceaan te vissen en hoopt op een lekkere tonijn of dorade. Tom heeft zich goed voorbereid en een boek gelezen over oceaanvissen. Hij vangt in de Noordzee altijd makrelen, maar dat is klein spul in vergelijking met wat je op de oceaan kunt verwachten.

1. Joep:
    25 november 2018
    Klaar voor de grote oversteek zo te lezen. Veel plezier allemaal en take care.
  2. Lilian:
    25 november 2018
    En hoop geregel, maar straks een prachtige reis. Wij genieten hier op afstand mee.
  3. Fred:
    25 november 2018
    Ahoy, zo te lezen gaan jullie zeer goed voorbereid aan de grote oversteek beginnen. Geniet ervan!
  4. Marianne:
    26 november 2018
    Wauw - leuk verslag en druk. Succes en veel plezier met de oversteek!
  5. Hannelore:
    26 november 2018
    wat een spannend verhaal! goede oversteek!!