Van Hel naar Klaipeda

23 juli 2020 - Klaipeda, Litouwen

van Hel naar Klaipeda

Vandaag een grote tocht gemaakt, van Hel naar Klaipeda in Litouwen, 108 mijl. We waren van plan om 4 uur op te staan en te vertrekken, maar om 4 uur kwam er net een bui over in Hel, met windkracht 6 en vlagen 7. We besloten ons vertrek dus 2 uur uit te stellen. Om 6:30 uur zijn we vertrokken. Het was de hele tocht windkracht 4-5 met vlagen 6, westenwind. Prima koers dus, met gereefd grootzeil. Wel behoorlijke golfslag op dit deel van de Oostzee.

Als je van Polen naar Litouwen vaart, kom je langs een stukje Rusland, de enclave Kaliningrad. Je mag daar niet te dicht langs de kust varen, en moet ervoor zorgen dat je 12 mijl afstand houdt van het land. Dus dat deden we. Geen schip of iets gezien. Maar we waren toch wel blij dat we er voorbij waren.

Toen we bij de havenmond van Klaipeda aankwamen (om 20 uur onze tijd, wat lokale tijd 21 uur is) werden we meteen via de marifoon opgeroepen door de havendienst. Ze vroegen ons om informatie (nationaliteit en hoeveel personen we aan boord hadden, waar we vandaan kwamen) en vroegen ons kanaal 73 uit te luisteren.

De stadshaven van Klaipeda ligt achter een hefbrug. We probeerden de havenmeester op te roepen via de marifoon en kregen wel contact maar geen zinnig antwoord (de man sprak geen Engels of Duits). Dus maar aangelegd aan de kade voor de brug. We waren nog bezig met de landvasten en daar kwam meteen de douane langs (1 man en 1 vrouw sterk) die onze paspoorten en bootpapieren wilden zien. Na een kwartiertje schuiven met documenten, een elektronisch apparaat waarmee de paspoorten werden gecheckt en uiteraard een formulier dat met de hand moest worden ingevuld (toch jammer dat je als douanier dan iemand treft met 4 voornamen) waren ze tevreden en vertrokken ze. Inmiddels was het half tien lokale tijd en hadden wij honger als een paard! Gelukkig was er nog een restaurantje in de buurt open en daar hebben we eenvoudig maar zeer smakelijk gegeten. En we konden weer met euro’s betalen (Litouwen is sinds 2015 aangesloten bij de Euro)!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hannelore: