Garachico (Tenerife)

26 oktober 2018 - Garachico, Spanje

Van andere Nederlandse zeilers hebben we gehoord dat er aan de noordkant van Tenerife een vrij nieuwe (niet zo heel grote) haven is, in Garachico. Dat komt ons goed uit, want de noordkant van Tenerife ligt op onze route naar Gran Canaria. We krijgen echter op geen enkele manier contact met de marina van Garachico, de havenmeester van Santa Cruz vertelt ons dat hij dat van iedereen hoort. We besluiten er toch heen te varen, als er geen plaats is in de marina kunnen we altijd nog ankeren in de buurt.

Als we vlakbij de haven zijn roepen we de haven op per marifoon en we krijgen zowaar contact, helaas met een marinero die alleen Spaans spreekt. We begrijpen uit zijn reactie dat er plaats is en dat we maar gewoon moeten invaren en dat hij ons dan een plaats zal wijzen. Eenmaal in de mooie ruim opgezette haven blijkt dat er plaats genoeg is. Ook deze haven wordt beheerd door een ingehuurde bewakingsdienst (zoals de marina die we aandeden op Fuerteventura).

De haven ligt ca 20 minuten lopen van het plaatsje Garachico. Garachico is (nog) echt "Spaans", met leuke kleine straatjes, pleintjes en oude huisjes en originele hotels (met open binnenplaatsen). Het was van oudsher groter, maar is in 1706 getroffen door een vulkanische uitbarsting.