Van Durgerdam naar Marken

3 juni 2020 - Marken, Nederland

Code zero voor het eerst gehesen

Op 3 juni zeilden we van Durgerdam naar Marken (14 mijl).  De wind was tussen 10 en 13 knopen en de koers was ruime wind, dus ideale omstandigheden om de code zero uit te proberen (een wegrolbaar genua van spinnakermateriaal). Uit- en inrollen ging soepel en we voeren lekker snel met dit nieuwe blauwe zeil.

Paard van Marken

Bij het paard van Marken (bekende lokale vuurtoren) rolden we de code zero in en was het aan de wind zeilen.

Goodwin in Marken

In Marken was de jachthaven nog gesloten vanwege Corona, maar we mochten van de havenmeester een mooi plekje aan de kade zoeken. Hij vertelde dat er nog geen havengeld geheven zou worden: boffen! De enige beschikbare plek was recht voor een deel van het (uitgebreide) terras van café restaurant 'Land en Zeezicht', dus we voelden ons wat bezwaard om daar te gaan liggen. Maar de uitbaatster van het restaurant had er geen bezwaar tegen (het was ook niet erg druk op het terras) dus we legden aan.

We hebben heerlijk geluncht bij Land en Zeezicht (gebakken IJsselmeerpaling en een Angus burger), hebben het dorpje verkend en de super bezocht. Normaliter is het in Marken afgeladen vol met toeristen, nu was het heel stil. Ook de veerboot naar Volendam (de 'Jan Smit') had het niet druk: slechts 6 passagiers (met mondkapjes).

Koe met mondkapje

Onderweg kwamen we bij de klompenmaker in de tuin een koe met mondkapje tegen.

Via onze Ziggo-app kunnen we tv kijken en keken we naar de wekelijkse persconferentie van de minister president. Hij vertelde dat Duitsland vanaf 15 juni weer toeristen zal ontvangen. Goed nieuws voor ons!

1. Hannelore:
    4 juni 2020