Van Dokkum naar Leeuwarden

12 september 2020 - Leeuwarden, Nederland

Op zaterdag is het bewolkt weer met af en toe een zonnestraaltje en het waait flink (4-5). We slapen uit, lezen een (digitaal) krantje en vertrekken dan om 10:30 uur. Bij de brugwachter in Dokkum moeten we 5 euro bruggeld dokken, hij laat een klompje aan een hengel zakken bij de brug om het te innen. We varen weer in convooi met een paar andere schepen.

Als we in Burdaard zijn (voorheen nooit van gehoord!) wordt brug 1 wel bediend, maar brug 2 niet, want de brugwachteres heeft lunchpauze tussen 12 en 13 uur. Dus we leggen aan, maken een ommetje in het dorp en lunchen op de boot. Vervolgens hier 3,50€ in het klompje. Voor en tot in Bartlehiem worden we gepasseerd door een veld met zeker 100 wedstrijdsuppers. Dat leidt tot spannende situaties, zeker als 3 grote grote platbodems ons kleine convooi tegemoet varen op een stuk waar het water smal is en bovendien een bocht maakt en de suppers zich er fanatiek tussendoor wurmen. In 5 dagen suppen ze de Elfstedentocht (220 kilometer).

Sup wedstrijd

Om 14:30 uur zijn we in Leeuwarden, waar we aanleggen in de Noorder Stadsgracht. De grachten omringen het historische stadscentrum, dus we zitten heel centraal. Het is met alle bomen aan de gracht nog even oppassen (we hadden bijna een tak in de zaling).

Noorder Stadsgracht

We lopen het centrum in en zijn blij verrast: er zijn heel veel kleine aparte winkeltjes, er is een kleine markt, er speelt een draaiorgel en overal zitten mensen op terrasjes. Kortom: supergezellig. En er zijn veel mooie pandjes, kerken en hofjes.

Hofje

We kopen 3 verschillende fuets, serranoham, verse vis (met spinazie en kruiden, kan zo de oven in) en verse nootjes. En dan aan de borrel, lekker op het achterdek.

Lokaal borrelplankje

1. Dirk de Koning:
    12 september 2020
    Mooi welcome back, welcome home!
    Begin volgende week rond de dertig graden, wat een timing.