Dagje Klaipeda

24 juli 2020 - Klaipeda, Litouwen

De ligplaats aan de kade is ons niet goed bevallen, het waaide vannacht hard en de boot lag te rukken aan de landvasten. Gelukkig is er vandaag een goede plek (met vingersteiger) voor ons in de beschutte marina achter de stalen draaibrug (de zgn Kasteelhaven, rond een oud fort) en opent de havenmeester de brug voor ons (dat gaat met de hand!) om tien uur. De brug wordt op aanvraag (VHF 9) bediend op de hele uren.

Beeld bij havenbrug

Vanuit de kleine marina loop je zo het historische centrum in, waar men zich met honderden kraampjes opmaakt voor een grote braderie. Overal tentjes met gebakken vlees, koeken, broodjes, bier, sieraden en andere hebbedingetjes. En veel biergartens en muziektenten.

Klaipeda

Klaipeda (Duitse naam: Memel) is een oude Hansestad en ligt aan de (ondiepe) rivier de Dane. Dat vormde eeuwenlang een belemmering voor de handel, uiteindelijk baggerden men een deel van de rivier uit en werd er een pier in zee gebouwd om een grote havenmond te vormen. Daardoor kunnen er nu grote ferries en zeeschepen aanleggen.

Langs de rivier Dane

Klaipeda is de derde stad van Litouwen, de enige zeehaven van Litouwen en bestond al in de vroege middeleeuwen. In het centrum staat een groot uitgevoerde maquette van een stadsgezicht uit die tijd (zie foto hieronder).

Maquette Klaipeda

In die tijd waren er ook al Hollanders die kwamen voor de scheepsbouw, handel dreven met de Litouwers en hen hielpen met hun stedenbouw (vakwerkhuizen). Uit die tijd zie je niets meer terug in het straatbeeld. De stad is ook niet zo mooi als andere Hansesteden die we gezien hebben, vrij sober qua bebouwing en veel panden zijn hard toe aan een opknapbeurt. Op straat liggen grove kasseien. Bijna 50 jaar overheersing door de Russen (tot 1991) heeft zijn sporen nagelaten.

Klaipeda

Je ziet wel dat men overal bezig is met een refit van de stad: kades worden herbouwd, nieuwe (mooi vormgegeven) huizen en hotels verrijzen. Er ligt een mooi groot (restaurant-)schip in het centrum van de stad.

Restaurantschip

In Litouwen zijn juli en augustus de warmste maanden (gemiddeld 21 graden), maar ook de maanden met een de meeste regen. Wij treffen vandaag een regendag. Op buienradar zien we een 'droog tijdslot' tussen 13 en 14 uur en daar maken we gebruik van voor een stadswandeling. Bij terugkomst lunchen we aan boord met een salade die we opleuken met een lokaal kippenpasteitje.

Lunch met lokaal kippenpasteitje

1. Dirk de Koning:
    24 juli 2020
    Prachtige stad, mooi avontuur!