Dagje Kiel

21 juni 2020 - Kiel, Duitsland

Kiel ligt aan een uitloper van de Oostzee, een fjord dat lijkt op een lange riviermonding. Aan de ene kant is een lange boulevard, aan de andere kant een klein haven- en industriegebiedje afgewisseld met bossen. We lopen op zondagochtend van de haven in de zon ca 2,5 kilometer langs de boulevard naar de binnenstad. Onderweg zien we mooie universiteitsgebouwen, meerdere roeiverenigingen (geen activiteit, vanwege Corona?), een steiger met (Nederlandse!) bruine vloot, terrasjes, jachthavens, een zeilschool met optimisten, het bassin met zeehonden, meerdere muzikanten (accordeon is hier populair) etc. Vanwege het mooie weer zijn er veel zeilboten op het water. Mensen wandelen, fietsen, rollerskaten relaxt en zitten in groepjes op grasvelden. Geen Coronastress te zien!

Kieler fjord

De binnenstad van Kiel is geen architectonisch hoogstandje, veel beton en tegels, lelijke winkelstraten, vrijwel geen historische details. Dan heeft Rotterdam het echt heel wat beter gedaan na de oorlog! Alle winkels zijn gesloten op zondag, dat creëert natuurlijk ook geen sfeer.

Kaiser Wilhelm

We lopen door een park terug, met standbeeld van keizer Wilhelm te paard. 's Middags komt de Yanmar monteur voor de 50-uren servicebeurt van de moter (hij werkt in het seizoen het hele weekend). Voor het eten wandelen we richting Holtenau (begin Kielerkanaal) en bewonderen de bosrijke omgeving met grote luxe villa's .

Kiel