Dagje Hoorn

6 juni 2020 - Hoorn, Nederland

Straatje in Hoorn

Vandaag slecht weer voorspeld, harde wind (windkracht 7) en veel regen. We blijven dus een dagje in Hoorn, waar we een mooi beschut plaatsje in de binnenhaven hebben. De hele dag is er veel wind, maar 's ochtends is het droog en zonnig en wandelen we door de mooie historische binnenstad en over de markt.

Het oude vrouwen huys

Er zijn mooie gevels, hofjes, grachten: getuigen van een rijk VOC-verleden. Veel oude panden zijn prachtig gerestaureerd, al staan ze vaak wel helemaal scheef.

Westfries museum

's Middags hebben we een tijdslot gereserveerd in het Westfries museum. Vanwege Corona mogen er elk kwartier slechts een beperkt aantal mensen naar binnen. Het is - mede daardoor- helemaal niet druk, dis we hebben alle tijd om de audiotour te volgen en alle filmpjes te volgen bij de maquette van Hoorn uit de Middeleeuwen. Zeer de moeite waard!

Baarden in 1589

We zien dat ook in 1589 mannen vaak baarden hadden (zoals Pieter jr nu).

's Avonds eten we erg lekker in het restaurantje Hendrickje Stoffels, aan de overkant van de straat (naast onze boot). Vrijdag zaten ze al 'vol' (beperkte capaciteit vanwege 1,5 meter), maar voor zaterdagavond konden we nog een plaatsje bemachtigen.

1. Gerrit José:
    8 juni 2020
    Dat ziet er gezellig uit