Dagje Bilbao

12 juli 2022 - Bilbao, Spanje

Vandaag hebben we een gesplitst programma: Pieter gaat wat klussen (administratie, was, etc) en Brigitte gaat naar de binnenstad van Bilbao. Pieter is daar al eerder geweest in 2018 met Jan  Vervoorn (op weg naar La Coruna). Brigitte neemt de metro naar de stad (voor een paar euro ben je in 20 minuten in het centrum). Eerst naar het Guggenheim museum.

Guggenheim
Een indrukwekkend gebouw, met in de ‘voortuin’ een enorm groot beeld van een hond begroeid met bloemen/planten.

Guggenheim

Op de begane grond is een enorme zaal met (staal-)werk van Richard Serra (hebben wij in Rotterdam in het Boymans ook!).

Guggenheim
De wisselende tentoonstelling op de (hele) eerste etage is gewijd aan de geschiedenis en toekomst van de auto……een onderwerp dat Brigitte niet echt na aan het hart ligt. Jammer, even snel doorgescand dus. Guggenheim
Al met al zeker de moeite waard, deze Guggenheim (maar die in New York is verrassender/origineler). Daarna naar het museum van Schone Kunsten, we hadden al gehoord (van vrienden en van de havenmeester) dat dit eigenlijk qua collectie aantrekkelijker is dan het Guggenheim en dat klopt. Oude kunst is tentoongesteld naast bijpassende (voornamelijk Spaanse) moderne kunst: erg mooi! Fijn dat de musea airconditioned zijn, want om 11 uur is het al 37 graden. Toch is het niet benauwd: in de stad zijn de avenues breed en er zijn bomen en parken, in de jachthaven waait een zeewind die aankomt over de (koele) oceaan. Pieter heeft een ventilator gekocht voor aan boord, en gaat op de fiets nog even de andere jachthaven verkennen (een grote onpersoonlijke haven die niet zoals de onze vlakbij gezellige straatjes met winkeltjes en restaurantjes ligt). We eten grote garnalen in wijn/roomsaus met spinazie aan boord. Op de achtergrond horen we muziek van een feest/kermis(?) aan de overkant van het water, het geluid draagt ver over het water.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Hannelore Speelman:
    12 juli 2022
    Het blijft boeiend om jullie verslag te lezen!
  2. Klaske de Jonge:
    12 juli 2022
    Helemaal eens met je museumrecensie Bri! Xxx
  3. Desiree:
    13 juli 2022
    wow wat een mooi museum, het lijkt een beetje op de stijl van de (futuristische) musea in Valencia. Wat een mooie afwisseling zo, even langs een aantal musea. Geniet!
  4. Lilian:
    13 juli 2022
    Museum van Schone Kunsten, goede tip! Komt op mijn lijstje (Bilbao stond er al op).
    Geniet ervan!