Van Camarinas naar Finisterre

12 augustus 2022 - Fisterra, Spanje

Als we de baai van Camarinas op vrijdag uitvaren, is er mist op zee. Die blijft tot we Finisterre na 23 mijl moteren (want geen wind) bereikt hebben. We zetten de radar aan en zien daardoor alle boten onderweg ruim op tijd. En we komen idd bootjes tegen, sommigen zonder AIS (en de meesten hebben ook geen radar). Wel saai een aantal uren hooguit 50 a 100 meter zicht. Als we de hoek om gaan bij Kaap Finisterre, is het weer zonnig.

Kaap Finisterre
Ons plan was te ankeren in de baai, maar er is een plaats vrij aan de pier voor passanten dus daar maken we gebruik van.

Goodwin in Finisterre

Onze Duitse buurman vertelt ons dat er geen water en stroom te krijgen is, maar dat je hier ook geen havengeld hoeft te betalen. Er liggen nog 2 Nederlandse boten waarvan een (Hans&Corine met een X-55 uit Scheveningen) hier al 10 dagen ligt. Zij willen richting noorden maar hadden een paar dagen veel noordenwind en zijn benauwd voor de orca’s en durfden tot nu toe ook daarom niet goed verder. Wij wandelen door het dorpje en komen veel pelgrims tegen die nadat ze Santiago de Compostela bereikt hebben nog doorlopen naar hier.

In Spanje zijn ze katholiek
Het uitzicht vanaf de heuvel op de baai is heel mooi.Uitzicht over baai met haven
Het stadje heeft nog wat originele oude elementen maar ook veel minder geslaagde nieuwbouw. Het is wel een trekpleister voor toeristen: ze komen met busladingen hierheen en je ziet ook groepjes met gids. In de haven liggen vooral veel vissers die aan en af varen en voor wat golfslag zorgen.

1. Dick:
    12 augustus 2022
    Mythische plek, "einde van de wereld"...