Van Bilbao naar Santona

14 juli 2022 - Laredo, Spanje

Als Brigitte onze derde nacht (€50) wil afrekenen bij havenmeester Alvaro (we hadden al 2 nachten betaald) zegt hij dat het zo goed is, we hoeven de laatste nacht niet te betalen! Dat maak je niet vaak mee, een goed begin van de dag. Er staat niet veel wind dus op de moter westwaarts. De kust is prachtig: ruige bergen met bossen en af en toe een mooi zandstrand.

Baskische kust

We lunchen onderweg.

Lunch onderweg
We ankeren om de hoek bij Lareda, in een mooie brede rivierbedding vlakbij het vissersplaatsje Santona. Voor anker in de baai van Santona
We gaan met de rubberboot naar Santona en hebben meteen profijt van de door Pieter op het bootje gemonteerde wielen, daarmee trekken we het bootje eenvoudig een helling op in de jachthaven. Als we daar aan een steiger waren gaan liggen hadden we wel uit de haven kunnen komen, maar niet meer terug erin (daar heb je een sleutel voor nodig of je moet met iemand mee kunnen lopen). Rubberboot: wieltjes doen goed dienst!
Santona is een vissersplaats met visfabrieken waar men oa sardines en ansjovis inblikt. Op de kade bij de vissershaven zien we een vrouw netten boeten. Nettenboetster
We lopen door het wat armoedige plaatsje en gaan wat drinken. 2 consumpties voor €2,78!

Terrasje in Santona
Net als we tegen elkaar zeggen dat er niet veel toeristen zijn, komen er 2 pelgrims voorbij met de Jacobsschelp op hun grote rugzak: ze lopen de route del norte naar Santiago de Compostela (volgens deze route steek je met een bootje over van Laredo naar Santona).

Verkoeling op de kade
De plaatselijke bevolking zoekt verkoeling in de zee, hele families met veel kinderen zitten langs de kade (er is hier geen strand) met meegebrachte stoeltjes en versnaperingen. Wij gaan terug naar de Goodwin en genieten van een zeebriesje en mooie zonsondergang.Zonsondergang

1. Yvonne de Weerdt:
    15 juli 2022