Met de auto naar Santiago de Compostela

7 augustus 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

Bij de haven verhuren ze een leuke parelmoerkleurige Fiat 500, en daar zijn we mee naar Santiago de Compostela gereden (ca 50 kilometer van Portosin).

Koffie gedronken in Noia, waar we de kathedraal van San Martino de Noia hebben bezocht. Deze is in de 15e eeuw voltooid, in Galicisch gotische stijl, heel mooi met roosvenster in het hoofdportaal en houten dak. Nog een paar originele beelden uit de 15e eeuw, jammer dat er veel kitsch aan toegevoegd is in de 19e en 20e eeuw. Toen we er toch langsliepen bezochten we ook de Igrexa Santa Maria a Nova, een gotische kerk uit de 14e eeuw waar het grafstenenmuseum (!) gevestigd is.

In Santiago logeren we in de pousada Virxe da Cerca, een tot hotel omgebouwd jezuïetenkloostertje, met mooie binnentuin (en parkeerplaats voor het Fiatje). En vlakbij de kathedraal van Santiago (st Jacobus). Na een stadswandeling hebben we de kathedraal bezocht en een kaarsje opgestoken voor de overleden vaders en moeder. Het is heel druk in de kleine straatjes van de historische binnenstad, veel pelgrims (sommigen met een traditionele houten wandelstok met daaraan een grote schelp en kalebas gebonden), ook veel groepjes scholieren en studenten. Toch wel voornamelijk Spanjaarden. Overal tapasbarretjes, terrasjes en restaurantjes.